måndag 20 december 2010

En annan planet!

2010-12-18

Äntligen framme. Resan den sjukaste jag någonsin gjort.
Vi hade kollat vädret och det såg mindre bra ut så vi gjorde ett val att åka extra tidigt från Karlskrona.
Förvarningar kom från Olas mor om att det var problem i tågtrafiken, men resan gick bra tills vi åkt över
bron och vi inte blev kopplade på spåret som går inom Kastrup utan vi fick åka förbi utanför. Vi blev
ombedda att hoppa av på stationen efter och åka tillbaka. Det var många som skulle till Kastrup så jag
och Ola kom på idén att vi skulle åka en hållplats till så vi kom på tåget innan alla andra.
Men när alla hade gått av, vi satt kvar och dörrarna höll på att stängas så rullar ett tåg in på stationen
och alla andra går på tåget tillbaka till Kastrup utom vi som åker vidare till nästa hållplats och får åka
tillbaka Kastrup. Ibland är det dumt att vara smart.

Vi var ändå i väldigt god tid på Kastrup så vi checkade in bagaget och man fick endast ha två väskor så den
extra väskan vi fått av Martin att ta ner fick följa med som handbagage. Den kommer hädanefter benämnas den
grönahatväskan. Vi tog en lång lunch innan vi letade upp rätt gate före avfärd.
Vi gick ombord och satte oss, och där satt vi... I nästan 2 timmar vilket innebar att vi kom ca 30min för
sent Amsterdam och vi missade flyget till Nairobi. Efter en massa köande fick vi ett hotellrum bokat så det
blev avfärd till SAS Radison för lite sömn.

På morgonen blev det tidig uppgång för att hinna med lite god hollänsk frukost. Efter att ha letat efter Ola
ett tag hittar jag han vid ett bord i matsalen. I Amsterdam snöade det vilket inte verkade lovande. Efter att
väntat på bussen till flygplatsen i 20min fick vi lite brottom att hitta in i´till rätt Gate men helt plötsligt
står vi i en folkmassa med icke vita männsikor, vi var rätt.
Vi kom på planet i rätt tid 10:00 och vi skulle åka 10:20. Men piloten fick inte gröntljus för att åka ut
på någon timma. Men när vi äntligen var på väg kom vi inte långt, det snöade som sagt, och den som skulle
backa ut oss från gaten fastnade i snön och kom varken fram eller tillbaka. Där satt vi...
Det är tur att det finns underhållning, mat och dricka. Jag skulle inte direkt acceptera en försening på 7timmar
på ett vanligt tåg. Ola och jag hade roligt i alla fall. Efter 7 timmar gav vi oss äntligen oss iväg, då skulle
vi egentligen vara framme. Men efter mer film musik och tvserier var vi äntligen i Nairobi. Ingen snö så långt
ögat kan se. Efter betalat visum och hämtat väskorna hoppades vi att vår skjuts skulle vänta på oss men efter en
timmes väntan stötte vi på en tyska som jobbade som voluntär i en skola i Ngong så vi delade en taxi med henne
och hennes vän och efter mycket krångel fick vi kontakt med våra värdar och de kom och hämtade oss.

Efter att fått vårat rum blev det snabbt i säng för att ta igen några timmar av den förlorade sömnen. Efter det
blev det en promenad i området. Frukosten var något försenad den intogs 13:00. Vi åkte in till byn på den hoppiga
vägen och köpte simkort(utan pengar på), vatten och tog ut pengar. Sedan blev det lunch och vila inför dagen
träningspass lugn jogg 7km. Middag och samtal med Benjamin, något förfriskad, men vi var mycket välkomna!
Vilket han påpekade 12 gånger...
Kvällens skitsnack handlade om hur man tjänar pengar på skräp, men Mouhindi(kanske är helt felstavat) är bra på det! Samt en bra bodyguard!
Imorgon uppstigning 07:00 för morgonjogg.
Nu ska vi sova!
//Erik'

2010-12-19
Igår blev en trevlig dag, morgonjogg med Patrick och en till. lugnt och fint! Det kändes bra, vi är i alla fall bättre än Frasse och Gympa så det är ändå ett okej betyg.
På eftermiddagen blev det en kort backrunda, det är kuperat överallt, men mina lår får slita men knät funkar bra vilket är toppen.

2010-12-20
Morgonjogg med David samma runda som igår men lite långsammare, mina lår är trötta, blir vila i eftermiddag. Innan dess var det sömn som gällde, oj vad man sover här hinner inte med något annat, imorgon ska vi kolla om det finns några flyg till kusten i veckan för en jul vid havet hade inte varit fel. Vi haar fått sällskap av Lars och Johanna som också hänger i Ngong. Lars ska försöka starta en camp här, vilket vore fint!
Naturen är toppen, som en annan planet!
Nu är Ola ute på andra passet medan jag lånade lite Internet från Lars undertiden.